Sunday 1 November 2015

Have you heard of Les dames pipi?

Les dames pipi are the ladies who look after the public loos in France. Last Summer in Paris les dames pipi had a rough time as the loos where some of them have been working for years were sold by La ville de Paris to a Dutch company which decided not to carry on employing these ladies.
You may have seen them this Summer picketing the loo by Le Sacré Cœur. They are waiting for the decision whether they can get their jobs back or not.
Martine, French teacher with Alliance Française de Bristol, showed a video about them to her students and they all discussed their position. They also looked at different types of loos like les sanisettes:


 or les Vespasiennes.





Talking about loos, reminded Martine of a story that Alan, in her Tuesday morning French class, told them when he came back from a holiday in Corsica last Spring, here it is:

Une vraie Histoire
Pendant mes vacances récentes en Corse, je me suis rendu, comme d’habitude, à Corte, l’ancienne capitale, qui se situe parmi les montagnes centrales.
J’y ai bu une bière (ou deux) et, avant sortir du bar, je suis allé aux toilettes (naturellement). Or, ce bar se trouve dans un très vieux bâtiment et la porte des toilettes se ferme à clef dont la serrure est d’un type ancien. Pas de problème. ….. Mais, quand j’essayais de sortir des toilettes,  la clef ne bougeait pas ! Hélas, j’étais emprisonné !
Heureusement, M. le Patron avait entendu le son de mes actes désespérés, et il est venu à mon secours, et, après quelques essais, il a réussi à ouvrir la porte (quel soulagement !).
Quand je suis rentré dans le bar, M le Patron m’a dit « Désolé monsieur, mais c’est toujours comme ça ». Vraiment ?


So watch out when you go to the loo in France!!!

Don't forget that our French drama workshops are starting on 3rd November, there are still a couple of places left, for more info...


No comments:

Post a Comment